Käytäväkeskustelut siirtyivät nettiin

Catering- sekä puhelin- ja hyvinvointipalveluja tarjoava Palmia-liikelaitos lähti ennakkoluulottomasti kokeilemaan Fiilismittaria kesäkuussa 2015. Yhtenä tavoitteena oli lisätä avoimuutta ja vaikuttaa sitä kautta  työntekijöiden hyvinvointiin. Avoimuus on kannattanut, vaikka se aiheutti alussa myös ihmetystä.

Helsingin kaupungin omistama Palmia-liikelaitos käyttää Fiilismittaria nyt neljättä kuukautta. Puhelin- ja hyvinvointipalvelut -yksikön 130 työntekijää saa Fiilismittarin näkyviin aina koneelle kirjautuessaan. Yksikönjohtaja Riitta Karvinen näkee Fiilismittarin yhtenä työvälineenä, jolla työntekijöiden hyvinvointia voi lisätä.

Etsimme kehittämistoimenpiteitä Kunta10-tutkimuksessa esiin tulleisiin asioihin. Suunnittelijamme löysi netistä Fiilismittarin, Karvinen kertoo.

Fiilismittarissa palmialaiset voivat anonyymisti kertoa senhetkisen fiiliksensä ja kommentoida fiilistään. Toisten kommenttien tärkeyttä voi myös korostaa. Palmialla Fiilismittari nähdään yhtenä henkilöstön viestintäkanavana. Fiilismittarissa kaikki työntekijät voivat vapaasti jakaa ajatuksiaan ja ne välittyvät niin johdolle kuin omille tiimiläisillekin.

Ei vaikenemisen kulttuurille

Fiilismittarissa kaikki käyttäjät pääsevät katsomaan tuloksia reaaliaikaisesti. Palmialla mittausten tulokset, fiilikset kuluvalta ja edelliseltä viikolta sekä viimeisimmät kommentit, näkyvät lisäksi näytöllä aulassa. Aulanäyttö on herättänyt myös ristiriitaisia tunteita, koska tulokset näkyvät ulkopuolisille. Onpa joku pyytänyt poistamaankin tulokset näytöltä. Karvinen on kuitenkin pysynyt tiukkana avoimen linjan suhteen:

Jos joku esimerkiksi valittaa Fiilismittarissa melusta, se on normaalia elämää. En halua, että meillä on mikään hyshys-kulttuuri.

Yksi Fiilismittarin tavoitteista on, että käytäväkeskustelut, huhut ja väärät tiedot kantautuvat nopeasti esimiesten korviin. Karvisen mukaan nopea puuttuminen parantaa myös työilmapiiriä, kun huhut ja väärät tiedot eivät vello käytävillä.

Työntekijät määrittävät käytön  

Käyttöönotto sujui Karvisen mukaan äärimmäisen helposti. Aloituspalaverista meni käyttöönottoon reilu viikko. Palmialla Fiilismittari avautuu selainikkunaan henkilön kirjautuessa työasemalle.

Teknisesti käyttöönotto oli helppo. Lisäksi Fiilismittari on niin helppokäyttöinen, ettei sitä tarvinnut someen tottuneille käyttäjille ohjeistaa, Karvinen sanoo.

Fiilismittarin käytössä sovelletaan Palmia-liikelaitoksen eettisiä pelisääntöjä. Fiilismittari on saanut kiitosta esimerkiksi henkilöstötoimikunnalta, johon kuuluu luottamusmiehiä ja järjestöjen edustajia. Karvinen rohkaisee muita Fiilismittaria harkitsevia: ”Kokeilemaan vaan, tämä on niin helppo käyttöönottaa. Pitää vaan uskaltaa ja antaa ihmisille nykyaikaista johtamista. Fiilismittarilla saa enemmän tunnetta ja trendiä siitä, mitä yksikössä tapahtuu kuin esimerkiksi kehityskeskustelujen kautta”, Karvinen summaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: